فیلم برادران لیلا را ببینیم یا نه؟ (تحلیل روانشناسی)
فیلم برادران لیلا یکی از جنجالی ترین فیلم های اخیر است که با بازی ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علی محمدی، سعید پور صمیمی و… قرار بود به روی پرده سینما برود که موفق به اخذ مجوز نمایش نشد و حواشی زیادی داشت. این فیلم که در جشنواره های مختلف مانند کن جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد، دارای نقدهای زیادی در داخل نیز هست. آقای مسعود فراستی آنرا فیلم سیاست زده دانست که در نشان دادن سبک زندگی ایرانی ها سیاه نمایی کرده. البته بسیاری از منتقدان نیز تحلیل های خوبی در این زمینه داشته اند اما ما قصد داریم در سایت خانه ان ال پی به تحلیل روانشناختی آن بپردازیم. خلاصه داستان این فیلم از جایی شروع می شود که ترانه علیدوستی در نقش لیلا در خانواده ای سنتی و پرتلاطم زندگی می کند که هیچ یک از برادرانش دارای شغل مناسبی نیستند و با آرزوهای بزرگ و دست نیافتی به فکر طی کردن راه صد ساله در یک شب هستند. لیلا که یک کارمند ساده است و آینده خانواده را روشن نمی بیند، به فکر نجات برادران خود می افتد اما آنها همچنان به رویابافی و تن پروری اصرار دارند….
فهرست مطالب
Toggleفیلم برادران لیلا
این فیلم بر اساس ملاحظات سیاسی دارای نقدهای جدی از سوی منتقدین است اما ما قصد داریم فقط بر اساس رویکرد شخصیت شناسی به بازیگران و نقش آنها بپردازیم. اگر از خود بپرسیم که آیا فیلم برادران لیلا ارزش دیدن دارد؟ باید بگویم که بله زیرا دارای زوایای پنهان روانشناسی است که کارگردان بخوبی آن بحران ها را در خانواده ها به تصویر کشده است. خانواده سنتی و پرجمعیتی که دارای مشکلات زیادی است اما سعی می کند بدون هیچ راه حل و گفتگویی فقط آنها را نادیده بگیرد. اما می داند که در آینده دامان همه آنها را خواهد گرفت.
یکی دیگر از انتقاداتی که به فیلم برادران لیلا می شود، ترویج مرد ستیزی و زن سالاری است. برخی از منتقدین لیلا را نماد زنانی می دانند که قصد دارند قدرت خود را به مردان نشان دهند و دیگر همانند زنان سنتی نباشند. دیدگاه فمنیست طرفدار برابری زن و مرد است و در این فیلم کارگردان تلاش کرده است تا زنان را از سایه تحکم مردان بیرون آورده و آنها را قدرتمند و مستقل نشان دهد. (به نقل از محمد سالاری جامعه شناس)
نقد فیلم برادران لیلا
در این بخش قصد داریم فیلم برادران لیلا را از منظر روانشناسی و شخصیت شناسی مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس کهن الگو یا آرکتایپ که از مکتب یونگ اقتباس شده، بازیگران فیلم برادران لیلا دارای کاراکترهای جالبی هستتند. دختری سختکوش و دلسوز که علیرغم بدنامی در خانواده تلاش دارد برادران خود را نجات دهد. برادر بزرگ خانواده (پرویز جورابلو) که خود دارای چندین فرزند است اما هنوز به خانه پدری وابسته است. علیرضا که به تازگی از کار اخراج شده اما علیرغم مشکلات فراوان هنوز هم خانواده روی کمک های او حساب می کند (بچه عاقل خانواده). منوچهر که از خانواده جدا شده و به تنهایی زندگی می کند اما فقط حفظ ظاهر می کند و هیچ دستاوردی نداسته و در نهایت پسر کوچک خانواده که فقط بدنبال رفیق بازی و بدنسازی است و هیچ مسئولیتی را در خانواده به دوس نمی کشد. آری این است خانواده ای که از لحاظ جامعه شناسی در تنش و انزوا است اما همچنان امید به بهبود شرایط وجود دارد.
اغلب منتقدین فیلم برادران لیلا را طغیان مدرنیته بر سنت و کانون خانواده می دانند و هنجارشکنی های بسیاری که در این فیلم دیده می شود را خطری برای فرهنگ و خانواده می داند که ترویج فمنیست را گسترش میدهد. اما در این بین برخی از منتقدین هم آنرا فیلم خوبی می دانند که می تواند سینما را از این شرایط خارج کند…
شخصیت سعید پور صمیمی (عقده خود مهم پنداری)
سعید پور صمیمی یکی از نقش های ماندگار خود را در این فیلم ایفا کرده است. او نقش فردی را بازی می کند که در خیال خود بزرگ خاندان است و باوجود سن زیاد هنوز هم سودای ریش سفیدی فامیل را در سر می پروراند. همین امر نقطه ضعف او در برخورد با فامیل و خاندان او می شود. اسماعیل جورابلو که سالهاست در حاشیه فامیل قرار دارد، پس از مرگ بزرگ خاندان فرصت را برای تسخیر این صندلی غنیمت می شمارد ولی این طمع خانواده او را به دردسر می اندازد.
ترانه علیدوستی (دیکتاتور خیر اندیش)
بر اساس مکتب یونگ و انرژی های زنانه شخصیت لیلا در این فیلم دارای انرژی رنانه آتنا است. این آرکتایپ به مشخصات زنانی مقتدر و با هدف اشاره دارد که دستیابی به هدف را بر هر چیزی مقدم می شمارند. او که هدف خود را نجات خانواده و خرید مغازه برای برادران می داند، دارای چالش های مختلفی است. اغلب شخصیت آتنا فردی است که موفقیت های مالی و کاری زیادی را کسب می کند و کمی از ظرافت های زنانه فاصله دارد. به همین دلیل در سکانس هایی از فیلم بخوبی چالش لیلا و مادرش به تصویر کشیده شده است زیرا دختران آتنایی با مادران خود چالش های زیادی دارند چون فکر می کنند مادرشان به اندازه کافی موفق نبوده و حقش خورده شده است. بنابراین او تلاش دارد شکست ها و بدبختی های پدر و مادرش را با تلاش جبران کند اما در این میان فشار عصبی زیادی را به خود و اطرافیان وارد می کند.
شاید بیننده با خود فکر کند چرا لیلا انقدر سنگدل است اما هنگامی که مشخصات دختران آتنا تایپ را بررسی می کنیم، می بینیم آنها در زمان تصمیم گیری بر اساس منطق عمل می کنند و نه بر اساس احساسات. بنابراین او بعنوان یک دیکتاتور خیراندیش تلاش دارد باوجود بدنامی در نزد خانواده به هدف اصلی خود برسد. بسیاری از دختران هنگامی که احساس مسئولیت بیش از حد در مقابل خانواده دارند و کسی نیست که نقش رهبری و سرپرستی را به عهده بگیرد، به این نوع نقش میل می کنند و بدون اینکه در دنیای جوانی و دخترانه زندگی کنند، ناگهان وارد بازی بزرگان می شوند و زندگی زیست نشده ای را تجربه می کنند و همیشه بعنوان مادر یا پدر دوم در خانواده قرار می گیرند. ترانه علیدوستی با هنرمندی تمام این نوع شخصیت را به تصویر کشید.
او حتی از مادر خود نیز حمایتی نمی بیند زیرا از دیدگاه سنتی مادر خانواده او یک وصله ناجور در خانواده است که گاهی سیگار می کشد و به صورت علنی از پدر و مادر خود انتقاد می کند و حتی در صحنه ای از فیلم با سیلی به صورت پدر خود می زند که با انتقاد تند مردم و منتقدان مواجه شد زیرا آنان این کار را ترویج خشونت و بی اعتنایی به جایگاه پدر و مادر در خانواده می دانند.
پدر غایب
پدر عایب اصطلاحی است که در روانشناسی یونگ به آن پرداخته می شود. هنگامی که پدر یک خانواده نقش تصمیم گیری و مشارکت پدرانه خود را بخوبی بازی نکند و بر اساس بی مسئولیتی و یا مشغله کاری، رابطه خوبی با خانواده برقرار نکند، ناگهان خلع عاطفی آن از سوی همسر و فرزندان حس می شود. در این شرایط شاید از نظر مادی بتواند انتظارات آنان را برآورده کند اما از نظر عاطفی خلائی در خانواده حس می شود. در این فیلم سعید پورصمیمی نقش پدری است که همانند یک نوجوان دارای آرزوهای بچگانه است و فقط بدنبال تایید و دیده شدن از سوی خانواده پدری است. این جاه طلبی او باعث می شود خانواده در یک هرج و مرج قرار بگیرد و هریک از برادران به فکر منافع خود باشند. (صحنه ای که فرهاد اصلانی تخم مرغ ها را در جیب خود قایم می کرد تا از خانه پدری دزدی کند).
نوید محمدزاده در برادران لیلا
در ابتدای فیلم نوید محمدزاده که نقش علیرضا جورابلو را بازی می کند از یک تنش کاری رها می شود و خود را موظف به حل مسئله نمی داند. همین طرز تفکر در انتهای فیلم گریبان او را می گیرد و متوجه می شود با محافظه کاری و خنثی بودن، هیچ یک ار مشکلات زندگی حل نمی شود. از دیدگاه روانشناس او تع مایه های شخصیت آپولو و زئوس را ترسیم می کند که نماد تصمیم گیری و ثبان است. انرژی مردانه زئوس و آپولو به مردانی اطلاق میشود که دارای زهنی هدفمند و دارای ساختار هستند که دیگران می توانند بر روی تصمیمات و همفکری آنان حساب کنند. به همین دلیل شخثیت لیلا در بین برادران تنها روی کمک علیرضا حساب کرد اما او نشان داد آنقدرها هم قابل تکیه دادن نیست و با مصلحت اندیشی اشتباه خانواده را به دردسر انداخت.
او که در انتهای فیلم سرنوست خانواده را تعیین می کند، خود را فردی همه چیز دان می داند که در لحظه اشتباهی تمام دستاوردهای لیلا را بر باد داد. شخصیت علیرضا در این فیلم دلسوزی های نابجایی را از خود نشان میدهد. از حمایت های بی مورد در زمان نامناسب از پدر تا امضاء قرارداد و…
فرهاد اصلانی (بزرگی که کوچک ماند)
به نظر من بعد از بازی عالی ترانه علیدوستی، فرهاد اصلانی یکی از بهترین نقش های خود را بازی کرد. او که نقش پسر بزرگ خانواده را بازی می کند، به همان اندازه نیز مسئولیت پذیری ندارد و با یک شغل دم دستی و نامناسب باید پاسخ گوی خانواده پرجمعیت خود باشد. اضافه وزن او نیز بخوبی نشان دهنده بی مسئولیتی و خوشگذران بودن شخصت او را نشان میدهد که باوجود پادرد و مشکلات دیگر به پرخوری و تنبلی ادامه می دهد.
برای او فرقی ندارد در چه شرایطی باشد، او خود را با درآمد کم قانع کرده و تلاشی برای بهبود اوضاع نمی کند. (سکانسی که در جلوی پاساژ در حال خوردن بستنی است). حتی باوجود اختلافات خانوادگی که با پسرعموهای خود دارد در مراسم عروسی پسر عمویش به راحتی شرکت می کند و به خوشگذرانی می پردازد.
پیمان معادی (نوجوان ابدی)
شاید بتوان متفاوت ترین نقش پیمان معادی را در سالهای اخیر در فیلم برادران لیلا دید. او با نام منوچهر در این فیلم 180 درجه از آن پیمان معادی جدی که در فیلم های دیگر بازی می کرد فاصله دارد و نقش یک مرد هرمس را بازی میکند که همانند یک نوجوان فکر می کند و اهدافی فانتزی دارد. این نوع شخصیت در مردان بیشتر به دنبال خوشگذرانی در لحظه حال است و ثباتی در تصمیم گیری ها و اهداف ندارد و از این شاخه به آن شاخه می پرد و آرزوهایی را ترسیم می کند که شاید هیچگاه به آن نرسد اما همیشه خود را فردی فعال نشان میدهد که دیگران را متقاعد کند که ” ببینید من چه آدم خاص و موفقی هستم” اما اهداف نیمه کاره و ناتمام او نشان میدهد که نمی توان بر روی قول ها و حرف های او حساب کرد.
یکی از نقاط ضعف شخصیت هرمس این است که با سخنوری و تاثیر گذاری بر روی دیگران می تواند به اهداف خود برسد و قول های زیادی به دیگران بدهد که اغلب آنها دروغ از آب در می آید. نمونه آن در این فیلم فروش لیزینگی خودرو به مردم توسط منوچهر (پیمان معادی) و دوستش است. این افراد را اصطلاحا با عنوان نوجوان ابدی می شناسند زیرا همیشه در حال رویابافی هستند و اغلب به اهداف خود نیمرسند اما بازهم به هدفگذاری جدید می پردازند و تصور می کنند یک روزی می آید که به تمام آرزوهای خود می رسند.
محمد علی محمدی ( برادر بی کله)
محمد علی محمدی هم نقش برادری را بازی می کند که در اصطلاح روانشناسی یونگ ” آرس” نامیده می شود. این نوع انرژی مردانه در افرادی دیده می شود که بدنبال ورزش و هیجان و رفیق بازی هستند و کمتر به روی جدی زندگی توجه دارند. همه چیز آنها در بدن و ورزش و رفیق خلاصه می شود و پس از مدتی می بینند با بالا رفتن سن، دستاورد خاصی نداشته و باید از صفر آغاز کنند. فرهاد جورابلو برادر کوچکی است که از دنیا فقط یک پراید دارد که به مسافرکشی میپردازد و با همین سیک زندگی هم خوش است.
آیا فیلم برادران لیلا را ببینیم یا نه؟
برای نتیجه گیری باید بگویم فیلم برادران لیلا را از چند جنبه می توان مورد بررسی قرار داد. از نظر روانشناسی از دیدگاه من فیلم خوب و خوش ساختی بود و تیپ های مختلف شخصیتی را بخوبی به تصویر کشده بود و نقاط ضعف و قوت هر فرد را نشان می داد. اما از نظر جامعه شناسی و یا سیاسی نقدهای زیادی به آن می شود که باید توسط متخصصین این حوزه بررسی گردد. از به چالش کشده شدن جایگاه پدر و مادر در خانواده تا سیاه نمایی خانواده های متوسط و یا کم درآمد مواردی است که در بین منتقدین مطرح می شود. در نهایت دیدن این فیلم را با نگاه انتقادی توصیه می کنم.
اما از دیدگاه سیاسی و ارتباطات درون خانوادگی انتقادات زیادی را متوجه خود کرده است که نقش فرزندان و احترام و شانی که باید برای پدر و مادر قائل بود، نایدیده گرفته شده. به هر حال در این مقاله تلاش کرده ایم به دور از هر سوگیری فقط بازتاب دهنده نظرات موافقان و مخالفان فیلم برادران لیلا باشیم. حال قضاوت را به شما مردم عزیز می سپاریم که با تمام این تحلیل ها چه برداشتی از این فیلم داشته باشید.
درباره نویسنده مقاله سجاد زمانی
- کارشناس برنامه های صدا و سیما ( حضور در مستند شبکه 1 بعنوان کارشناس)
- نویسنده کتاب زمانی برای تغییر
- سخنران و برگزار کننده دوره های تعالی فردی و سازمانی در شرکت ملی نفت، بانک آینده، بیمه دی، شرکت راه آهن رجاء، بیمه پاسارگاد، دوره آموزش NLP در شرکت لوازم خانگی کن، شرکت چینی مروارید یزد و….
- برگزاری دوره ارتباط موثر در دانشگاه علمی کاربردی، سازمان ملی جوانان و همکاری با سازمان هنری شهرداری تهران، شهریار و کرج
پیشنهاد ویژه: شرکت در دوره رهایی از خاطرات بد
درباره سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مدرس ان ال پی (NLP) زمینه فعالیت ما شامل کوچینگ فردی و سازمانی ، آموزش تحلیل رفتار متقابل و توانمندسازی فردی است. فعالیت من از یک آرزو شروع شد و امروز نام آن آرزو مجموعه " خانه ان ال پی ایران" است.
نوشته های بیشتر از سجاد زمانی67 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دبار گرون نشده؟ پول داری بری گوشت و نون بگیری؟ میتونی بری خرید؟ پولشو داری بری ارایشگاه؟ حواست هست داری نابود میشی که صدات در نمیاد؟بعد این فیلم سیاه نمایی؟ مگه چیز سفیدی هم هست؟ نفرین به هرکی میگه این فیلم بده
فیلم عالی و بیانگر گذر از تحجر بود نسل قدیم باید بره!
امیر
بنظرم واقعیت بود و لیلا واقعا عاقلانه رفتار میکرد و تنها کسیکه در اصل نگهداری از پدر ومادر میکرد لیلا بود اما قرار نیست به جرم فرزند بودن بسوزه و بسازه برخورد با پدرومادرش کاملا عاقلانه وصحیح بود وحتی برداران مثلا مرد رو آگاه کرد نسبت به رفتاری از پدر که باعث بدبختی آنها شده
اگر کمی دقت کنید این فیلم در واقع روابط ایران با کشور های مختلف رو نشون میده که چه بلایی داره سرمون میاد و لیلا در واقع نقش ایران و برادر هاش نقش مردم رو دارن و بقیه نقش رو رفرنس هاشو بگم احتمالا کامنت تایید نشه پس میریم ادامه قضیه…
در این فیلم به دو صورت به این قضیه پرداخته شده یکی بصورت غیر مستقیم (که همون نقش عوامل به عنوان رفرنس های واقعی) و یکی بصورت مستقیم از بعد قضیه عروسی که کاملا به عمق فاجعه اشاره کرده. نگاه سطحی به این فیلم و تعصب روی کلیشه ها فقط نشان دهنده سطح پایین عموم مخاطب هاست که متاسفانه کاریش نمیشه کرد. امیدوار بودم اون ماجرا های توقیف تموم شه و بتونم در سینما ببینم ولی خب متاسفانه نشد و هیچ جایی هم برای خرید قانونی نبود. با اینکه فیلم رو دیدم ولی بخاطر زیبایی اثر در صورت باز کردن درگاه پرداختی برای خرید یا حمایت از اثر , حمایت خودم رو ابراز میکنم. با تشکر
درباره فیلم برادران لیلا؛ داستان، بازیگران و عوامل فیلم
© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت
متعلق به شرکت تجارت الکترونیک ستاره است.
بازنشرهای اجتماعی تنها
به منظور اطلاع رسانی شده و
نظرات بیان شده آن الزماً
بازتاب دیدگاه رسانه پی ام
آپلود نیست. حالم از علیدوستی بیسواد بهم میخوره…تو در حدی نیستی راجبه زنان ایران تحلیل کنی..
بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور
آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزماً بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.
آنها سوژه هستند، با انگیزه
جزم گرایی، مردسالاری و انتظارات بسیار موضعی در زمان
و مکان. پدری که به هر قیمتی به دنبال تاج خود است و فرزندانی که
خود اشتغالی را تنها شکل کار
شایسته و ایده آل میدانند (بحز کارکترِ نوید).
بیلبرد تبلیغاتی «برادران لیلا» در استانبول برای پخش از پلتفرم Mubi
توجه برانگیز شده است. جالب این که
اسم فیلم را به دو زبان فارسی و ترکی نوشتهاند.
بنا به گفتۀ منتقدان، سعید روستایی با ساخت فیلمی جسورانه، نشان داده است که فساد و کلاهبرداری تا چه میزان در تمام
سطوح زندگی ایرانیان نفوذ یافته است.
او جوایز بسیاری را برنده شده و تیپهای شخصیتی بسیاری را بازی کرده است.
مهمترین شخصیتی که او به خوبی بازی
کرده است، دو شخصیت معتاد در فیلمهای
ابد و یک روز و مغزهای کوچک
زنگ زده هستند. البته جا دارد بگوییم که
آقای محمدزاده در سریال نمایش خانگی قورباغه هم
به ایفای نقش پرداخته و در آن بازی بسیار درخشانی داشته است.
ترانه علیدوستی، در یک مصاحبهای
که در کنار فرش قرمز جشنواره کن داشت، نقش خود
در فیلم برادران لیلا را استعارهای از یک اتفاق بزرگتر در ایران دانست که در آن زنان در خط ابتدایی تغییرات
یک جامعه هستند.
بنظرم جرم اون پدرها خیلی زیاده ، و تاوانش سیلی که هیچ باید کار دیگه ای
باهاشون کرد . اما مگه پدر
لیلا بعد از پی بردن به اشتباهش با اونها همراه
نشد ؟ ولی دیگه دیر شده بود . انگار گناه
تمام پدرهای بد رو باید اون به تنهایی پس میداد .
درسته که از اسم مسلمانی حتی نماز خوندن رو هم فراموش کردیم .
ولی یادمون نره که پیامبر عزیزمون گفتن
به پدر و مادر خودتون حتی یک اف هم نگید .
یکی از نکات منفی فیلم همین بود
که در ابتدا گفتم سالها غرب تلاش
میکنه خدا رو از ذهن ما با یه چیز خوب پاک کنه .
همه میخواهند پیشرفت کنند اما برای انجام این کار
باید به طور اجتنابناپذیری
روی شخص دیگری پا بگذارند، حال آن فرد میخواهد برادر و خواهر یا پدر و همسایه
باشد؛ علاوه بر این، در این دنیای نادرست بدون متوسل شدن به فریبکاری نمیتوان به جایی رسید.
این منتقد در پایان مینویسد که تغییر نسلها،
بدون اشاره به شبح ثابت مرگ
که بر سر بازیگران است، تنها به مخاطرات دراماتیک میافزاید، و این داستان بهصورت خاص، مصیبتهای ابدی خانوادهای را بهعنوان یک نقاشی دیواری بزرگ
از خرد جهانی را ترسیم میکند.
این فیلم تلاش لیلا برای کمک به
پدر پیر معتاد و برادرانش را به تصویر میکشد
و در این مسیر، از پسانداز اندک خود نیز برای حمایت مالی
آنها استفاده میکند. این
فیلم سیاه نمایی نبود.کمی از زندگیهای لاکچریتون فاصله بگیرید و سری به پایین
شهر و خانواده های ضعیف و فقیر بزنید،
میبینید ک تمامش عین واقعیت بود. در کل نظرات بسیار
میباشد و به همین نکته بسنده کنیم که در نقشِ بیننده و
خواننده یِک اثرِ هنری ، اصلِ استقلال و بی طرفی
را رعایت کنیم تا بتونیم حقیقت و واقعیت را همانطور که
هست به نظاره بنشینیم و تا بتوانیم بهترین نظرها و نقدها را ارائه دهیم .
نقد فیلم برادران لیلا, موضوع فیلم برادران
لیلا, پوستر فیلم برادران لیلا, تاریخ اکران فیلم برادران لیلا,
عوامل فیلم برادران لیلا, تحلیل برادران
لیلا, بررسی فیلم برادران لیلا, داستان فیلم برادران لیلاوزن سنت و پیوندهای خانوادگی در فیلم «برادران لیلا» نقش متقاعدکنندهای دارد.
فیلم یک بررسی عمیق از دینامیزم
درون یک خانواده فقیر و تا به حال صادق تهرانی ارائه میدهد که صورتشان را با سیلی سرخ نگه میدارند.
فیلم برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی و هنرمندی بازیگرانی همچون، نوید محمدزاده، پیمان معادی، ترانه علیدوستی، سعید پورصمیمی و فرهاد اصلانی، به عنوان فیلم
برگزیده منتقدان در جشنواره
کن انتخاب شد. این کارگردان در سالهای پیش نیز فیلمهای درخشانی مانند ابد
و یک روز و متری شیش و نیم را تولید کرده است.
برادران لیلا با ژانر درام به نویسندگی و
کارگردانی سعید روستایی است.
فیلم سینمایی برادران لیلا واقعیت های زندگی اروپا و آمریکا را با بازیگر ایرانی به تصویر کشید
و هدفی جز تخریب فرهنگ و اخلاق با ابزار سیاست ندارد.
امسال همراه با این فیلم ایرانی برادران لیلا
ساخته سعید روستایی یک فیلم خارجی با موضوع ایران وگروه تولید ایرانی و
فیلمی دیگر با حضور یک بازیگرزن ایرانی به بخش جشنواره کن راه یافته است.
در نگاه اول باید بگوییم چه میمون سالی است این سال آغاز قرن
! اما از آنجایی با مروراتفاقات
مشابه می دانیم نظام فرهنگی فرانسه، نه در این
جشنواره و نه اصولا در جای دیگری بی دلیل
برای ایران فرش قرمز پهن نمی کند.
سعید روستایی از نویسندگان نسل جدیدی است که با زیرکی هرچه تمامتر،
انتقادهای پیچیده اجتماعی خود را در قالب داستانهای مدرن ارائه
میدهد. یکی از جسورانهترین کلاهبرداریهایی که
در این فیلم به آن پرداخته شده است، کسبوکاری میباشد که در آن، فرهاد از همه میخواهد تا در آن سرمایهگذاری کنند.
در این کسب و کار خودروها به خریداری احتمالی پیشفروش میشوند بدون اینکه به آنها تحویل داده شود.
اما فرهاد اعتقاد دارد که این
کلاهبرداری نیست، بلکه یک شغل
محسوب میشود و در واقع وضعیتی را نشان میدهد که مرز بین این دو مورد تار شده
است.
بجز یسری دیالوگ ها ک گاهی کتابی و شعاری میشد، کلیت فیلم خیلی برام جذاب بود.
واقعا برخلاف تصورات و فرهنگ غلطمون، پدر
و مادرها همیشه مقدس نیستن.
خیلی از پدرها و مادرها هستن ک با تصمیمات اشتباهشون باعث نابودی
خانواده شدن.
برادران لیلا فیلمی واقعا زیبا و هنری که تمام کرکتر های فیلم هم رفرنس خودشون رو دارن که خیلی واردش نمیشم
خیلی ها این فیلم رو فمینیستی،سیاه نمایی و تابوشکن میدونن که دو مورد اول انتقادی که افراد برای توجیه خودشون و عقاید تعصبیشون میگن که به این صورت نیست و در فیلم درست عمل شده
و اما مورد سوم که خیلی ها داخلش نقد داشتن
تابو حفظ احترام پدر و مادر در هر حالت
ببینید دوستان احترام همیشه یک چیز متقابل و فرق گذاشتن در اون یعنی منطقی نبودن و وارد کردن کلیشه ها
من به شخصه پدر و مادر خودم موانعی رو جلوی راهم گذاشتن تا به علایقم برسم و واقعا اذیت کننده بود ،هرچند الان بهشون رسیدم ؛ اما کینه اونارو تو دل هم نگه نداشتم چون به حساب تصورات اشتباهشون زدم ( این فقط یک مقدمه شخصی بود) ولی در این فیلم پدر و مادر ، مخصوصاً پدر واقعا عوضی تمام عیار بودن و هیچ دلیلی برای احترام گذاشتن در چنین شرایطی نیست چون عملا فرزندانشون رو شکنجه روحی و روانی میکنن ( که بنظر میاد در کودکی این شکنجه فیزیکی هم بوده)
دلیل تعصب کورکورانه خیلی ها در چنین مسائلی باعث بوجود اومدن بسیاری از مشکلات در کشور ما شده که ریزش نمیکنم.
و در آخر واقعا این فیلم رو تحسین میکنم و از تمامی عوامل بابت ساخت چنین فیلمی سپاسگزارم که با همچین تصویرسازی زیبایی به کل وضعیتی که اکنون درگیرش هستیم اشاره کردند.
این فیلم که واقعا درد جامعه بود .ولی خودمونیم ..مراجعی که قبل از اصلا تولید یک فیلم مثل وزارت ارشاد و غیره باید تحلیل کنند فیلمها و سریالا که تاثیر منفی نداشته باشه خواب هستند و پولکی …تو ایران همیشه میزارند یه اتفاق بیفته بعد دربارش فکر میکنند ..خنده دار از این نداریم
کسایی که این فیلمو دیدن باید فهمیده باشن که مشکلات اقتصادی و گرانی و هر انچه که روایت میشه فقط کاوره توجه کردین که این همه مرد توی فیلم بود ولی همشون اندازه یه جقله دختر عقل نداشتن موضوع چیه که این همه تبلیغ علیه مرد ها میشه اتفاقا بازیگرای مطرح با جون دل این نقش ها رو انتخاب میکنن چون توی جشنواره های اون ور اب راحت تر به این موضوعات جایزه میدن اونایی هم که الان کله شون باد داره و این حرفا بهشون فشار میاره بشینن و ببینن که قراره این موج با جامعه ما چیکار بکنه
توهمات شاسکولی کارگردان ، و شاسکولهایی به نام بازیگر و هنرمند که فقط دنبال پول هستند و هیچ ارزش اجتماعی برایشان مهم نیست .
تنگ بر همه شان باد
واقعیته چشاتو باز کن ببین
جای تعجب داره که بعضی ها معتقدند فیلم داره وضعیت جامعه ایران نشان میده ایا واقعا در خانواده طرفداران این فیلم چنین فرهنگی رایج است ایا در خانواده شما همه به هم توهین میکنن پدر در ظرفشویی ادرار میکند و مادر خانواده هیچ احساس مادرانه ای ندارد شاید این وضعیت سازنده فیلم باشد و کسانی که طرفداری میکنند بخاطر خشم از جامعه باشد ولی فی الواقغ هنوز وضعیت فرهنگی جامعه ما و وضعیت اجتماعی تا این حد سیاه نشده بهتر بود اقای روستایی اجازه می داد این فیلم بدخواهان مردم و فرهنگ ایران می ساختن
برای کسایی مثل مسیولینمون که زندگی مرفه دارن سیاه نمایی هست اما برای ماها زندگی واقعی، خیلی فیلم قشنگی بود، به مردم عادی توصیه می کنم حتما فیلم رو ببینن
باهر بار دیدن این فیلم بسیار زیبا واقعا لذت بردم چرا که دقیقا زندگی خانواده همسرم و بیان کرده و من هم به عنوان عروس این خانواده خیلی مشقت و دشواری داشته ام اما در صحنهای که لیلا به صورت پدرش سیلی میزند موافق نیستم او میتوانست به گونه ای دیگر و محترمانه تر اعتراضش را بیان کند
بابا زر نزن شدی برا من اخلاق خانواده با همین رسم های مسخره همیشه کوچیک تر ها تو این کشور ه نفرین شده اذیت شدن نتونستن حرفشون بزنن چون طوری از بزرگ تر ترسیدن بابا اصلن بزرگ تر چه گوهی هستش هر گندی بخواد به زندگی کوچیک تر بزنه بعد بگیم عیب نداره بزرگ تره ببین بزرگ تری که بخواد گند بزنه به زندگی کوچیک تر باید دارش زد سیلی لیلا چیزی نبود اصلن میدونی چیه من ریدم به این قواعد قانون که کوچیک تر حق حرف زدن نداره اسکل مغز کوچیک قریزع انسان نما اشتباه بزرگ تر ها همیشه تو این کشور لعنتی باعث از بین رفتن کوچیک تر ها شده خیلی فیلم حقی بود اخرشم به من خیلی چسبید سیلی لیلا و کامل زندگی گند ایرانی هارو به تصویر کشیده دم سعید روستایی گرم حالا هرچقدرم این رژیم رو فیلم اسم بزاره فیلم از آبی که تو رودخونه میره واضح تر بود که یک شبه سکه از 1 میلیون میرسه 14 میلیون بعد میگن ترامپ تویید زد آخه اشغال حرومزاده پشتیبانه پول طلا هستش این طلای لعنتی رو از خارج وارد نمی کنید که کل ایران معدن طلا هستش شمال غرب اینقدری معدن هست کل طلای دنیارو میده حالا ترامپ تویید زد یک شبه از 1 میلیون شد 8 میلیون
نوشته ای که آیا فیلم رو ببینیم یانه کی،به جای کنار گل میره کنار سطل آشغال مینشیند کنار لجن کجا کسی تو ظرفشویی ادرار میکنه کجا کسی به صورت پدر پیرش سیلی،میزنه کجا کسی مادرش،را به لجن میکشه جز افراد شرکت کننده در فیلم برای جایزه کن راست میگی فقط،طرفداران فیکتو نزار مطلب منو هم بزار
شما اول املاء درست کلمات رو یاد بگیر بعد تحلیل روانشناسی ارائه کن
خاک بر سرشون با این فیلم ساختنشون ، بچه دو ساله هم میفهمه این فیلم اوج سیاه نمایی و گند نشون داادنه یه جامعس !!!
جدای از ظاهر فیلم که اجتماعی و درام سیاه بود باید فیلم بصورت سیاسی ببینید این خانواده نماد ایرانه و قرارداد ها و پسران و دختر و رفتارها همه تمثیلیه.یه عده اعتقاد دارند سیاسیترین فیلم تاریخ ایرانه
باید رو پرده میرفت ، هزاران از داستانها تو جامعه هست که خفشون میکنه فکر کردی یه پیر مرد که زانو درد داره توالتشون تو حیاطه مشکل پروستات داره برف بیاد کجا میشاشه
فیلم عالی ما راضی
بعضی ها این فیلم رو بد می پندارند
این افراد معمولا در فیلم ها دنبال آدم های سیاه و سفید هستند
ولی در واقعیت جامعه این طور این اکثر ما آدما شخصیت خاکستری داریم
که در این فیلم بسیار زیبا اجرا شد
مخصوصاً اونجا که لیلا تو صورت پدرش زد
شخصیت خاکستری رو خوب اجرا کرد
چرا که همه ما وقتی فشار زیادی رو ما می سه دچار اشتباهاتی می شویم
که در این فیلم بسیار زیبا نشون داده شد
در کل فیلم بسیار زیبایی بود بطوریکه
من خودمو غرق در فیلم می دیدم
حرف الکی نزنید،برای قشرمرفه این فیلم توهین هست .برای افراد معمولی جامعه این فیلم واقعیت هست .یکسری به اینستا بزنید، چند نفروخته اند همسرم تنبل هست بچه زیاد داریم،پدرم یا پدرشوهرم توسین دستشویی میکنه وغیره. اتفاقا این فیلم سرنوشت تلخ بعضی از خانواده ایرانیهاست.ضمنا این فیلم خیلی ازتابوهاراشکست.یک عمربه ما ها یاد دادند بزرگترعقل داره ،بزرگتر احترامش واجبه،بزرگتره،هیس سکوت کن و…درحالیکه همون بزرگترها زندگی نسل بعدی را به بیراهه کشاندند، حقيقتا دم کارگردان، نویسنده، بازیگران گرم ،عالی بودند،امیدوارم همه ببینند،این تابوهای مسخره هم شکسته بشه
کاملا درسته
دمشون گرم با فیلمی ک ساختن .واقعیتی دردناک از سیاست اجتماع و خانواده و فرد و دردناک بود ک منو ب بچگیام پرت کرد پدری مستبد دهن بین فامیل مدار .مادری دشمن با دخترو پسردوستی خانواده رنج بزرگی بود و زادو ولد برا فقط پسر ….هیهات دم کارگردان و تهیه کنندش گرم ک بازیگران رو درست چید
یک فیلم واقعی که وضعیت موجود جامعه را بخوبی نشان می دهد
سیاه نمایی؟!!
خودتون خسته نشدید از بکاربردن این واژه برای هر فیلمی که سعی در نشان دادن بخشی از واقعیات جامعه دارد؟! چرا سیاست رو با همه چیز گره میزنید؟! فیلم روایتی جذاب از خانواده ای است که درگیر رتق و فتق مایحتاج یومیه است و در حال تلاش برای عبور از وضعیتی است که ناامیدی را به خانواده تزریق کرده است.
عصبانی نیستم،زندگی خصوصی،ابد و یک روز،آشغالهای دوست داشتنی، علی سنتوری،جدایی نادر از سیمین و… همه از دیدگاه مردم فیلم های مورد اعتنایی بودند که بیشترین همذات پنداری را با بیینده برانگیختند ولی از دیدگاه مسئولین فیلم های به درد نخوری هستند(!). چرا؟ چون سیاه نمایی کردند!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل…
وضعیت خونه خودتون رو