فیلم برادران لیلا را ببینیم یا نه؟ (تحلیل روانشناسی)
فیلم برادران لیلا یکی از جنجالی ترین فیلم های اخیر است که با بازی ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علی محمدی، سعید پور صمیمی و… قرار بود به روی پرده سینما برود که موفق به اخذ مجوز نمایش نشد و حواشی زیادی داشت. این فیلم که در جشنواره های مختلف مانند کن جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد، دارای نقدهای زیادی در داخل نیز هست. آقای مسعود فراستی آنرا فیلم سیاست زده دانست که در نشان دادن سبک زندگی ایرانی ها سیاه نمایی کرده. البته بسیاری از منتقدان نیز تحلیل های خوبی در این زمینه داشته اند اما ما قصد داریم در سایت خانه ان ال پی به تحلیل روانشناختی آن بپردازیم. خلاصه داستان این فیلم از جایی شروع می شود که ترانه علیدوستی در نقش لیلا در خانواده ای سنتی و پرتلاطم زندگی می کند که هیچ یک از برادرانش دارای شغل مناسبی نیستند و با آرزوهای بزرگ و دست نیافتی به فکر طی کردن راه صد ساله در یک شب هستند. لیلا که یک کارمند ساده است و آینده خانواده را روشن نمی بیند، به فکر نجات برادران خود می افتد اما آنها همچنان به رویابافی و تن پروری اصرار دارند….
فهرست مطالب
Toggleفیلم برادران لیلا
این فیلم بر اساس ملاحظات سیاسی دارای نقدهای جدی از سوی منتقدین است اما ما قصد داریم فقط بر اساس رویکرد شخصیت شناسی به بازیگران و نقش آنها بپردازیم. اگر از خود بپرسیم که آیا فیلم برادران لیلا ارزش دیدن دارد؟ باید بگویم که بله زیرا دارای زوایای پنهان روانشناسی است که کارگردان بخوبی آن بحران ها را در خانواده ها به تصویر کشده است. خانواده سنتی و پرجمعیتی که دارای مشکلات زیادی است اما سعی می کند بدون هیچ راه حل و گفتگویی فقط آنها را نادیده بگیرد. اما می داند که در آینده دامان همه آنها را خواهد گرفت.
یکی دیگر از انتقاداتی که به فیلم برادران لیلا می شود، ترویج مرد ستیزی و زن سالاری است. برخی از منتقدین لیلا را نماد زنانی می دانند که قصد دارند قدرت خود را به مردان نشان دهند و دیگر همانند زنان سنتی نباشند. دیدگاه فمنیست طرفدار برابری زن و مرد است و در این فیلم کارگردان تلاش کرده است تا زنان را از سایه تحکم مردان بیرون آورده و آنها را قدرتمند و مستقل نشان دهد. (به نقل از محمد سالاری جامعه شناس)
نقد فیلم برادران لیلا
در این بخش قصد داریم فیلم برادران لیلا را از منظر روانشناسی و شخصیت شناسی مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس کهن الگو یا آرکتایپ که از مکتب یونگ اقتباس شده، بازیگران فیلم برادران لیلا دارای کاراکترهای جالبی هستتند. دختری سختکوش و دلسوز که علیرغم بدنامی در خانواده تلاش دارد برادران خود را نجات دهد. برادر بزرگ خانواده (پرویز جورابلو) که خود دارای چندین فرزند است اما هنوز به خانه پدری وابسته است. علیرضا که به تازگی از کار اخراج شده اما علیرغم مشکلات فراوان هنوز هم خانواده روی کمک های او حساب می کند (بچه عاقل خانواده). منوچهر که از خانواده جدا شده و به تنهایی زندگی می کند اما فقط حفظ ظاهر می کند و هیچ دستاوردی نداسته و در نهایت پسر کوچک خانواده که فقط بدنبال رفیق بازی و بدنسازی است و هیچ مسئولیتی را در خانواده به دوس نمی کشد. آری این است خانواده ای که از لحاظ جامعه شناسی در تنش و انزوا است اما همچنان امید به بهبود شرایط وجود دارد.
اغلب منتقدین فیلم برادران لیلا را طغیان مدرنیته بر سنت و کانون خانواده می دانند و هنجارشکنی های بسیاری که در این فیلم دیده می شود را خطری برای فرهنگ و خانواده می داند که ترویج فمنیست را گسترش میدهد. اما در این بین برخی از منتقدین هم آنرا فیلم خوبی می دانند که می تواند سینما را از این شرایط خارج کند…
شخصیت سعید پور صمیمی (عقده خود مهم پنداری)
سعید پور صمیمی یکی از نقش های ماندگار خود را در این فیلم ایفا کرده است. او نقش فردی را بازی می کند که در خیال خود بزرگ خاندان است و باوجود سن زیاد هنوز هم سودای ریش سفیدی فامیل را در سر می پروراند. همین امر نقطه ضعف او در برخورد با فامیل و خاندان او می شود. اسماعیل جورابلو که سالهاست در حاشیه فامیل قرار دارد، پس از مرگ بزرگ خاندان فرصت را برای تسخیر این صندلی غنیمت می شمارد ولی این طمع خانواده او را به دردسر می اندازد.
ترانه علیدوستی (دیکتاتور خیر اندیش)
بر اساس مکتب یونگ و انرژی های زنانه شخصیت لیلا در این فیلم دارای انرژی رنانه آتنا است. این آرکتایپ به مشخصات زنانی مقتدر و با هدف اشاره دارد که دستیابی به هدف را بر هر چیزی مقدم می شمارند. او که هدف خود را نجات خانواده و خرید مغازه برای برادران می داند، دارای چالش های مختلفی است. اغلب شخصیت آتنا فردی است که موفقیت های مالی و کاری زیادی را کسب می کند و کمی از ظرافت های زنانه فاصله دارد. به همین دلیل در سکانس هایی از فیلم بخوبی چالش لیلا و مادرش به تصویر کشیده شده است زیرا دختران آتنایی با مادران خود چالش های زیادی دارند چون فکر می کنند مادرشان به اندازه کافی موفق نبوده و حقش خورده شده است. بنابراین او تلاش دارد شکست ها و بدبختی های پدر و مادرش را با تلاش جبران کند اما در این میان فشار عصبی زیادی را به خود و اطرافیان وارد می کند.
شاید بیننده با خود فکر کند چرا لیلا انقدر سنگدل است اما هنگامی که مشخصات دختران آتنا تایپ را بررسی می کنیم، می بینیم آنها در زمان تصمیم گیری بر اساس منطق عمل می کنند و نه بر اساس احساسات. بنابراین او بعنوان یک دیکتاتور خیراندیش تلاش دارد باوجود بدنامی در نزد خانواده به هدف اصلی خود برسد. بسیاری از دختران هنگامی که احساس مسئولیت بیش از حد در مقابل خانواده دارند و کسی نیست که نقش رهبری و سرپرستی را به عهده بگیرد، به این نوع نقش میل می کنند و بدون اینکه در دنیای جوانی و دخترانه زندگی کنند، ناگهان وارد بازی بزرگان می شوند و زندگی زیست نشده ای را تجربه می کنند و همیشه بعنوان مادر یا پدر دوم در خانواده قرار می گیرند. ترانه علیدوستی با هنرمندی تمام این نوع شخصیت را به تصویر کشید.
او حتی از مادر خود نیز حمایتی نمی بیند زیرا از دیدگاه سنتی مادر خانواده او یک وصله ناجور در خانواده است که گاهی سیگار می کشد و به صورت علنی از پدر و مادر خود انتقاد می کند و حتی در صحنه ای از فیلم با سیلی به صورت پدر خود می زند که با انتقاد تند مردم و منتقدان مواجه شد زیرا آنان این کار را ترویج خشونت و بی اعتنایی به جایگاه پدر و مادر در خانواده می دانند.
پدر غایب
پدر عایب اصطلاحی است که در روانشناسی یونگ به آن پرداخته می شود. هنگامی که پدر یک خانواده نقش تصمیم گیری و مشارکت پدرانه خود را بخوبی بازی نکند و بر اساس بی مسئولیتی و یا مشغله کاری، رابطه خوبی با خانواده برقرار نکند، ناگهان خلع عاطفی آن از سوی همسر و فرزندان حس می شود. در این شرایط شاید از نظر مادی بتواند انتظارات آنان را برآورده کند اما از نظر عاطفی خلائی در خانواده حس می شود. در این فیلم سعید پورصمیمی نقش پدری است که همانند یک نوجوان دارای آرزوهای بچگانه است و فقط بدنبال تایید و دیده شدن از سوی خانواده پدری است. این جاه طلبی او باعث می شود خانواده در یک هرج و مرج قرار بگیرد و هریک از برادران به فکر منافع خود باشند. (صحنه ای که فرهاد اصلانی تخم مرغ ها را در جیب خود قایم می کرد تا از خانه پدری دزدی کند).
نوید محمدزاده در برادران لیلا
در ابتدای فیلم نوید محمدزاده که نقش علیرضا جورابلو را بازی می کند از یک تنش کاری رها می شود و خود را موظف به حل مسئله نمی داند. همین طرز تفکر در انتهای فیلم گریبان او را می گیرد و متوجه می شود با محافظه کاری و خنثی بودن، هیچ یک ار مشکلات زندگی حل نمی شود. از دیدگاه روانشناس او تع مایه های شخصیت آپولو و زئوس را ترسیم می کند که نماد تصمیم گیری و ثبان است. انرژی مردانه زئوس و آپولو به مردانی اطلاق میشود که دارای زهنی هدفمند و دارای ساختار هستند که دیگران می توانند بر روی تصمیمات و همفکری آنان حساب کنند. به همین دلیل شخثیت لیلا در بین برادران تنها روی کمک علیرضا حساب کرد اما او نشان داد آنقدرها هم قابل تکیه دادن نیست و با مصلحت اندیشی اشتباه خانواده را به دردسر انداخت.
او که در انتهای فیلم سرنوست خانواده را تعیین می کند، خود را فردی همه چیز دان می داند که در لحظه اشتباهی تمام دستاوردهای لیلا را بر باد داد. شخصیت علیرضا در این فیلم دلسوزی های نابجایی را از خود نشان میدهد. از حمایت های بی مورد در زمان نامناسب از پدر تا امضاء قرارداد و…
فرهاد اصلانی (بزرگی که کوچک ماند)
به نظر من بعد از بازی عالی ترانه علیدوستی، فرهاد اصلانی یکی از بهترین نقش های خود را بازی کرد. او که نقش پسر بزرگ خانواده را بازی می کند، به همان اندازه نیز مسئولیت پذیری ندارد و با یک شغل دم دستی و نامناسب باید پاسخ گوی خانواده پرجمعیت خود باشد. اضافه وزن او نیز بخوبی نشان دهنده بی مسئولیتی و خوشگذران بودن شخصت او را نشان میدهد که باوجود پادرد و مشکلات دیگر به پرخوری و تنبلی ادامه می دهد.
برای او فرقی ندارد در چه شرایطی باشد، او خود را با درآمد کم قانع کرده و تلاشی برای بهبود اوضاع نمی کند. (سکانسی که در جلوی پاساژ در حال خوردن بستنی است). حتی باوجود اختلافات خانوادگی که با پسرعموهای خود دارد در مراسم عروسی پسر عمویش به راحتی شرکت می کند و به خوشگذرانی می پردازد.
پیمان معادی (نوجوان ابدی)
شاید بتوان متفاوت ترین نقش پیمان معادی را در سالهای اخیر در فیلم برادران لیلا دید. او با نام منوچهر در این فیلم 180 درجه از آن پیمان معادی جدی که در فیلم های دیگر بازی می کرد فاصله دارد و نقش یک مرد هرمس را بازی میکند که همانند یک نوجوان فکر می کند و اهدافی فانتزی دارد. این نوع شخصیت در مردان بیشتر به دنبال خوشگذرانی در لحظه حال است و ثباتی در تصمیم گیری ها و اهداف ندارد و از این شاخه به آن شاخه می پرد و آرزوهایی را ترسیم می کند که شاید هیچگاه به آن نرسد اما همیشه خود را فردی فعال نشان میدهد که دیگران را متقاعد کند که ” ببینید من چه آدم خاص و موفقی هستم” اما اهداف نیمه کاره و ناتمام او نشان میدهد که نمی توان بر روی قول ها و حرف های او حساب کرد.
یکی از نقاط ضعف شخصیت هرمس این است که با سخنوری و تاثیر گذاری بر روی دیگران می تواند به اهداف خود برسد و قول های زیادی به دیگران بدهد که اغلب آنها دروغ از آب در می آید. نمونه آن در این فیلم فروش لیزینگی خودرو به مردم توسط منوچهر (پیمان معادی) و دوستش است. این افراد را اصطلاحا با عنوان نوجوان ابدی می شناسند زیرا همیشه در حال رویابافی هستند و اغلب به اهداف خود نیمرسند اما بازهم به هدفگذاری جدید می پردازند و تصور می کنند یک روزی می آید که به تمام آرزوهای خود می رسند.
محمد علی محمدی ( برادر بی کله)
محمد علی محمدی هم نقش برادری را بازی می کند که در اصطلاح روانشناسی یونگ ” آرس” نامیده می شود. این نوع انرژی مردانه در افرادی دیده می شود که بدنبال ورزش و هیجان و رفیق بازی هستند و کمتر به روی جدی زندگی توجه دارند. همه چیز آنها در بدن و ورزش و رفیق خلاصه می شود و پس از مدتی می بینند با بالا رفتن سن، دستاورد خاصی نداشته و باید از صفر آغاز کنند. فرهاد جورابلو برادر کوچکی است که از دنیا فقط یک پراید دارد که به مسافرکشی میپردازد و با همین سیک زندگی هم خوش است.
آیا فیلم برادران لیلا را ببینیم یا نه؟
برای نتیجه گیری باید بگویم فیلم برادران لیلا را از چند جنبه می توان مورد بررسی قرار داد. از نظر روانشناسی از دیدگاه من فیلم خوب و خوش ساختی بود و تیپ های مختلف شخصیتی را بخوبی به تصویر کشده بود و نقاط ضعف و قوت هر فرد را نشان می داد. اما از نظر جامعه شناسی و یا سیاسی نقدهای زیادی به آن می شود که باید توسط متخصصین این حوزه بررسی گردد. از به چالش کشده شدن جایگاه پدر و مادر در خانواده تا سیاه نمایی خانواده های متوسط و یا کم درآمد مواردی است که در بین منتقدین مطرح می شود. در نهایت دیدن این فیلم را با نگاه انتقادی توصیه می کنم.
اما از دیدگاه سیاسی و ارتباطات درون خانوادگی انتقادات زیادی را متوجه خود کرده است که نقش فرزندان و احترام و شانی که باید برای پدر و مادر قائل بود، نایدیده گرفته شده. به هر حال در این مقاله تلاش کرده ایم به دور از هر سوگیری فقط بازتاب دهنده نظرات موافقان و مخالفان فیلم برادران لیلا باشیم. حال قضاوت را به شما مردم عزیز می سپاریم که با تمام این تحلیل ها چه برداشتی از این فیلم داشته باشید.
درباره نویسنده مقاله سجاد زمانی
- کارشناس برنامه های صدا و سیما ( حضور در مستند شبکه 1 بعنوان کارشناس)
- نویسنده کتاب زمانی برای تغییر
- سخنران و برگزار کننده دوره های تعالی فردی و سازمانی در شرکت ملی نفت، بانک آینده، بیمه دی، شرکت راه آهن رجاء، بیمه پاسارگاد، دوره آموزش NLP در شرکت لوازم خانگی کن، شرکت چینی مروارید یزد و….
- برگزاری دوره ارتباط موثر در دانشگاه علمی کاربردی، سازمان ملی جوانان و همکاری با سازمان هنری شهرداری تهران، شهریار و کرج
پیشنهاد ویژه: شرکت در دوره رهایی از خاطرات بد
درباره سجاد زمانی
من سجاد زمانی هستم مدرس ان ال پی (NLP) زمینه فعالیت ما شامل کوچینگ فردی و سازمانی ، آموزش تحلیل رفتار متقابل و توانمندسازی فردی است. فعالیت من از یک آرزو شروع شد و امروز نام آن آرزو مجموعه " خانه ان ال پی ایران" است.
نوشته های بیشتر از سجاد زمانی
محمد گرامی:
برادران لیلی ۲فیلم نامه
پدر بی هوش میشه روحش میره بالا از بالا همه چند نفر با شمایل ردا و عصا باهاش حرف میزنن اسماعیل هم با دهنی باز فقط میشنوه فضا دنیای دیگه اییه صحبتاشون تموم میشه میرن اسماعیل لب به پرت گاه میاد و از بالا این صحنه ها رو میبینه
پدر رو صندلی ایست قلبی کرده دادش داره میرقصه در رو محکم میزنن سر و صدایی عجیب بلوایی تو کوچه میشه صداها نفر میریزن در خونه از رو دیوار سر میکشن داخل با صدای عربده و بلوا میگن در رو باز کنید و الا در رو میشکنیم پیش خرید کن هان آدرس گیر اوردن پولشونو میخان داداش چاقه بلند میگه ما ما اسلحه داریم ترقه ها جشن تولد رو میندازن تو حیات مادر و لیلی و بچه ها و دختر کوچیکها رو میفرسته پشت بوم خودش گیر میکنه میر تو یه پستو زیر وسایل یکی از مال باخته ها سیم بکسل رو میندازه دور در با وانت در رو از جا میکنه مردم میریزن داخل صحنه طوری باشه که کلاه بردار ها ترس و نبود امنیت رو با استخون لمس میکنن پدر رو صندلی جا مونده یه لگد تو سینش میخوره رو زمین میفته و به حالت ریکاوری از ناحیه سینه زیر لگد گیر میکنه و قلبش به کار میفته اینا از چشم دادش بزرگه دیده میشه مردم همدیگه رو نهی میکنن زنگ میزنن آمبولانس میاد مردم تمام وسیله های خونه رو میبرن به جای پول غارت میشه میرن زیر پستو در حالی که دارن سبد و قابلمه میبرن میرسن داداش چاقه اون هم از ترس یه سبد میزاره زیر بغلش میگه بقیه رو شما وردارید فلنگو میبنده از در میاد بیرون از کوچه پشتی میره بچه ها رو ور می داره میبره خونه خودش همه گریه میکنن
لیلی میگه دیدی چه برو زمون او مد بلند داد میزنم خداااااا
خدا رو که میگه پدره از بالا میاد تو چشمش فلاش بک میخوره ترکیه
داداش خارج رفته لب گیت تو صف با چند نفر آشنا میشه که اضافه بار دارن ازش خواهش میکنن که بارشون رو بزنه به بلیط خودش اونم میزنه تو ترکیه که میرسن ازش میخان بره خونشون اونم چون کسی رو نمیشناسه میره باهاشون دسکو استکبار میگرده دنبال کار و بار که یه روز از خواب بیدار میشه میبینن کسی نیست تو خونه پولا و مدارکشون هم بردن بی پو بی پاس میاد بیرون عصبی حیرون و حاج و واج میره سراغ پلیس پاس نداره پلیس میندازه زندون تو زندونی با یه باند آشنا میشه که اینا قصد فلج کردن اقتصاد ایران رو دارن که بدشانسی آوردن و یه دختر باهاشون بوده مرموز فوت شده ولی چون پول زیاد دارن دارن سلطان زندونن و با داداشه آشنا میشن و ازش میخان به وسیله خونوادش فقط اجناس و ارزها رو به قیمت چندین برابر بخرن یه شماره حساب که از خارج شارژ میشه یه چراغ جادو فقط پول خرج کنی و تمومی نداشته باشه زمان خدایی کردن فقط پول خرج کن ارز بخر و تو کارگاه آجر پزی با کامیون بسوزون فقط لاک چری مشکلات مردم رو نشون میده پدره تو بیمارستان بی دارویی و مشکلات مردم رو نشون میده دوربین میچرخه تو خونوادها و اخبار و فشاری که رو مردمه رو نشون میده پدره از خونواده جدا شده همه چی بهش آگاه شده و منتظره تا زمان خودش جلو بچه هایش و اون گروه ها رو بگیره در این حین لیلی و برادران سفا سیتی تایم دارن فقط خرید و پول خرج کنی
خونه ماشین بنز کرم سفارشی پول پرایدها تا سه برابر پرداخت کردن که مهمونی دادن با جوراب لو ها و بایرام و فرزندان که باباهه تو مهمونی میره داخل با ماسک میشینه یه گوشه که لیلی داره بسته های پول رو هدیه میده با ترولی میرسه به باباهه ازش میخاد خودشو معرفی کنه و ماسک رو در میاره که وقتی پدره ماسک رو در میاره همه یکه میخورن فیلم تموم میشه تا سومی
دیالوگها رو تو ابتدای سعید روستا تحویل میدم اگه تمایل به ادامه داشت اعلام کنه
معرفی، نقد و بررسی فیلم “برادران لیلا”
بعد از دو کاراکتر مرتضی و صمد حالا پیمان معادی در نقش منوچهر فیلم به
سینماها میآید تا در کنار ترانه
علیدوستی، نوید محمدزاده و سعید پورصمیمی جمع
بازیگران این فیلم را تشکیل دهد.
سبک سعید روستایی با دیگر کارگردانان تفاوت دارد، یکی از همین تفاوتها نیز جریانی حماسی است که او به داستان میدهد که در این فیلم، روی داستان پدرسالار و وارثانش تمرکز دارد
که همانند نسخهی ایرانی پدرخوانده است.
سعید روستایی باردیگر برای فیلمبرداری فیلم خود
با هومن بهمنش همکاری کرده است.
این کارگردان از روشی رایج در دههی هفتاد میلادی (زوم کردن بهطور آرام) در فیلمهایش استفاده میکند.
بدین ترتیب در یک شات، ما
را از مشکلات و گرفتاریهای جامعهی ایرانی به درد و رنجهای یک خانواده پرت میکند.
خانم علیدوستی همیشه تواناییهای بازیگری خود را ثابت میکند و این خود
قابل تحسین است. وی بارها برنده سیمرغ و جوایز گوناگون بینالمللی
و ایرانی شد. از مطرحترین کارهای او باید به سریال شهرزاد اشاره کنیم که طرفداران زیادی
نیز داشت. برادران لیلا ساخته سعید روستایی دراماتیکتر و اجتماعیتر از «ابد
و یک» روز است اما همچنان کپی دستدومی از سینمای اجتماعی
مسعود کیمایی و «گوزنها» است. این مولف که در کارنامه خود «متری شیش و نیم»
را نیز دارد ثابت کرده توانایی بالایی در به چالش کردن عنصر انسان در جامعه و برخورد جامع با انسان دارد.
فیلمنامه دراماتیک «برادران
لیلا» قبل از آنکه خستهکننده باشد بسیار پر
چالش است و به نظر میرسد تریبونی است برای عدالتخواهی جوانان از جغرافیای خود.
خیلی منتقد در همین مملکت داریم و خارجم به فیلم
نمره ضعیف نیم ستاره دادن و حتی آدمهای سرشناسی داریم قابل نقد
ندونستن .آیا میشه به همه دنیا برچسب زد چون سلیقه مانیستن.؟ بخدا که خود
فیلمساز و عواملش بعیده اینجوری گارد بگیرنن خیلی متواضعانه
شنونده نظراتن . به گفته دیوید جنکینز، برادران لیلا، ریزش
مردسالاری و سنت ریشهداری است که در عین حال دردسرهای زیادی را میطلبد تا توضیح
دهد که چرا مردم کورکورانه به آنها بهعنوان نوعی مرهم وجودی میچسبند.
او در ادامه میافراید، وزنه سنگینی که سعید
روستایی برداشته است تا تغییرات روایی خود را در بستری از اعتبار نشان دهد، به
همان میزان که حیرتانگیز است، سرگرمکننده نیز هست.
بر خلاف عنوان فیلم، لیلا شخصیت اصلی داستان نیست، و دستکاریهای زیرکانه او در بسیاری از موارد خارج از کادر دوربین است.
از اولین بازیهای دیده شده
نوید محمد زاده که تا پای برنده سیمرغ بهترین
بازیگر مرد جشنواره فجر او را برد، فیلم من عصبانی نیستم بود.
او تاکنون جوایز بسیاری برنده شده و تیپهای شخصیتی زیادی بازی کرده است.
در مقایسه فیلمی مثل برادران لیلا میتواند بسیار شوکه
کننده باشد و فشار جامعه ایران را
به بیننده القا کند، بدون فراهم
کردن زمینه مورد نیاز. او مصلحتگرا و مجرد است و تنها
فرزند خانواده محسوب میشود که شغلی مناسبی
دارد. از آنجا که او یک زن است، معمولا توسط
پدر و برادران خود نادیده گرفته میشود.
او شاهد است که پدر و برادرانش پشت
سر هم تصمیمات اشتباهی اتخاذ میکنند و همین، یکی از نکات
مهم در فیلم به شمار میرود که پر از
ایدهها و نقدهای اجتماعی است.
بایرام از اسماعیل میخواهد بنا به رسم خانوادگی سکههایش را که تمام دارایی اسماعیل
است در عروسی پسر بایرام به عنوان کادو، هدیه دهد.
آنهم با این وجود که سالها پیش بایرام برای عروسی پسر اسماعیل نیامد و هیچ اهمیتی برایش قائل نشد.
دستیابی به این جایگاه حتمی نیست و نیاز به سیاستهای
محتاطانه دارد. اول اسماعیل
باید تظاهر کند که این جایگاه را نمیخواهد، در حالی که رقیب او در خانواده به صورت بیپروا برای خودش تبلیغ میکند.
فیلم در بستری از زمان حال میگذرد؛
تاریخی که به سرعت و به تازگی از روی همۀ
ما عبور کرده است. روزهایِ نقض برجام، افزایش قیمت دلار و سکه، روزهای بیکاری و بیماریِ بیپولی، که گریبان طبقهای از جامعه را بیش
از دیگران چسبیده است و سعید روستایی از قضا آن طبقه
و آن بافت اجتماعی را به گواه آثار قبلی خود
بهخوبی میشناسد. پس ضعف
نداشتنِ یک درام قوی، با تیزی و بُرندگی واقعیتهای ملموس پوشانیده میشود و واقعیت داغداغ
خرج کار ساختن فیلمنامه میشود تا
تماشاگر به خیال اینکه نبض زمانه در فیلم میتپد با آن همراه شود.
در این بخش از فرهنگ و هنر، به معرفی و خلاصه فیلم سینمایی برادران لیلا و نقدهای پیرامون آن اشاره خواهیم
کرد. از همین رو، فیلم «برادران لیلا» یک فیلم کامل به شمار نمیرود.
اما از نظر هدف خود، اثری عالی است که
سعی دارد از طریق سختیهای بیشمار یک خانواده، وضعیت ایران را به نمایش بگذارد.
به عنوان یک فیلمساز، سعید روستایی اهدافی بسیار والا و گسترده دارد و گاهی اوقات موفق نمیشود به این اهداف
خود دست پیدا کند اما همچنان توانسته صدای
هیجانآور خود را به گوش بقیه برساند.
من فیلم را نصفه دیدم خیلی حرف می زنند الکی به یک دیگه فحش میدن و بی احترامی می کنند
از نظ من از ۱۰۰ نمره ۱۰ میدم درسته که فقر را نشون میده واقعیت را میگه
ولی کسی به پدر مادر خود توهین نمی کنه و هیچ وقت به زن میدان نمیدیم
اجاره تصمیم گیری نمیدیم این اشتباه قیام بود شما به خواهرتون اجازه تصمیم گیری میدی واقع بیم باشید
شاید شوخی های فیلم کمی ما را به خنده بیاره و هر روز دلار میره بالا این دلیل نمیشه به فیلم نمره بدیم باید کلی بحث کزد
شما ۱۰۰۰ بار نون برای تونه بیار ویکبار نون نیار همون یکبار را می ببندد پس این فیلم هم همینجوریه بخاطر فحش ها و بی احترامی پن از این فیلم خوشم نیامد برای شوخی ها عالی بود همه جا سوهان ها پول میگیرن حقشونه تمیز می کنند مایع مصرف میشه و تمیزی ایم کجاش بده .